Pokud jste někdy navštívili moravskou metropoli
s obrovským černým vibrátorem vraženým uprostřed náměstí, a ochutnáváte-li
alespoň občas atmosféru nočního života, určitě vám neunikl ten kouzelný pohled
na ta pofidérně vyhlížející individua, jež se nachází v časných ranních
hodinách v srdci velkoměsta, totiž na hlavasu. Občas to vypadá jako výběr toho nejlepšího z obludária: silně zapáchající bezďák s plnovousem,
co se válí na lavičkách, sporadicky oblečená slečinka, která hystericky hledá
svého imaginárního prince v taxíku, poblitého študáka, jež se marně snaží
trefit ten správný rozjezd, anebo zakrvácenej kámoš, kterej netuší, co se
vlastně stalo a kde to vlastně je. O všech si v první chvíli řeknete, že
jsou to životní trosky, zpodina společnosti, odpad, co by se měl zlikvidovat. A
asi máte i do určité míry pravdu. Já si prošel všemi rolemi „hlavasu“, a
životní troskou jsem bezpochyby byl a jsem, ale nejsem jí jen tak, takříkajíc
z dlouhé chvíle, ale proto, že v danou chvíli jsem bestiálně šťastný.
Jsem už bytostně alergickej na ten zkostnatělej názor, že
každej notor, feťák, kurevník, anebo naopak zpitka, fetka či kurva je
automaticky životní analfabet a naprostej kretén. Jasně, drtivá většina
z nich kreténi bezesporu jsou, ale díky své dlouholeté kariéře
profesionálního degustátora všech alkoholických nápojů, chemických sloučenin a
ženských klínů, jsem měl tu čest poznat i to malé procento existencí, které si
společenské zatracení sice vybraly dobrovolně, leč z poněkud
hlubokomyslnějších příčin, než je nuda, nebo že to dělá kámoš, anebo že je to
jednoduše prdel. Mohl bych se nyní sáhodlouze pokoušet o vymezení nějakých
existenciálních příčin, ale přijde mi záživnější i trefnější uvést příklady.
Ještě za studií v Brně jsem poznal v tehdy ještě
fungujícím Šutru (kdo ví, pochopí) dlouhovlasou zrzavou máničku, se kterou jsem
v kontaktu dodnes. Říkejme mu jednoduše D, protože nemám hlavu na
vymýšlení přezdívek. D jsem poznal tak, že mě pochcal. Stáli jsme vedle sebe u
jedný mušle, chcali, mlčeli a čuměli si na péra, když mi jen tak, z ničeho
nic, začal D chcát na boty. Strčil jsem do něj (a mezitím se pochcal sám),
začal na něj řvát, jestli si ze mě dělá prdel, nebo o co mu jako jde. Jen se
začal smát, obejmul mě a pozval na panáka. Tak vzniklo naše kamarádství. A jak
jsem D začal poznávat stále více, začal jsem si všímat jeho velmi vřelého
vztahu k alkoholu – pil ráno před přednáškou, po přednášce, u oběda, po
obědě, pak většinou ve Vatu tak na tři hodinky usnul, probudil se kolem sedmé a
společně jsme válčili s Morganem, až jsme skončili na hlavasu (viz první
odstavec). Čím více jsme se ale poznávali, tím více jsem začal odhalovat důvody
jeho bezbřehého chlastání. Jeho táta byl, co si pamatuju, konzul kdesi ve
Vietnamu a jeho máma manažerka nějaký farmaceutický firmy. Z toho plyne,
že byli převážnou část roku v prdeli. O něj se staraly babičky, chůvy, a
tak. Jeho rodiče ho však nutili do všechno možnýho, šachovýho kroužku počínaje,
turistikou konče. A ve všem musel být nejlepší. A co jsem tak nějak odvodil
z jeho vyprávění, to je přesně to, co ho celou dobu sralo. Ta neúčast jeho
rodičů na jeho dětství, a ten tlak, který na něj vyvíjeli. Chlastání se tak
stalo jeho vlastním způsobem seberealizace, únik před povinnostmi, před konvencemi,
před tím hnusným šedivým světem tam venku. Osobní forma seberevolty. Možná si
řeknete, že D musel mít vychlastanej mozek. Bohužel, dnes přednáší na vysoké
škole. Ale bumbá stejně jako dřív. Toť asi k D.
Když jsem se vrátil z Brna do svého rodného prdelákova,
začal jsem se znovu vídat se starými známými. Jedním z nich byl i T. T byl
vždycky od pohledu „ještěr“ (ve slangu smažák, hulvát atd.). Takže dredy,
bradka, na každém kousku oblečení číslice 23, piercing kam se podíváš, zaváněl
vždycky po skanku a když měl člověk dojezd, vždycky věděl, že ho T nenechá ve
štychu. Po těch pár letech, co jsme se neviděli, se naše konverzace rozvinuly
z pubertálního hodnocení toho a támhletoho modelu hulení na takřka až
filozofické rozjímání nad lidskou sexualitou, významem ochlupení ženských
intimních partií a jejich estetičností, vesmírným životem nebo smyslem života.
T obliba v psychidelikách a stimulantech se však nezměnila. Co se ale
změnilo, byla ona motivace. Už jí nebyla touha na rychtě vydržet až do rána,
ale ta opojná schopnost potlačit určité charakterové prvky a jiné naopak
zesílit. T je z rozvrácené rodiny, má spoustu tatínků a také spoustu sourozenců.
A ať si behaviorální psychologové říkají co chtějí, tohle se na psychice
člověka podepíše. A ne že ne. T je ďábel. A to se vším všudy. Ale narkotika mu
dopomáhají udržet jeho soukromé šílenství na uzdě. Nandá se, zmlátí mě, nebo
kohokoliv jiného v jeho okolí, pak nás obejme, chce se s námi vyspat
a je konec. Pak je dalších x dní zase obyčejný ještěr na odpočinku. A stejně
jako v případě D, ani T nezakrněl. Ba naopak, vydal se na uměleckou dráhu
a dnes spokojeně hyzdí těla i duše ve vlastním tetovacím studiu.
A do třetice všeho dobrého i zlého, moje narcistická maličkost.
Stejně jako T nebo D ani já se nikdy nikterak neštítil chlastu nebo stimulantů
(k halucinogenům zato mám odpor), spíš naopak. Ale ta tendence narvat si do
žaludku nebo do žil nejvíc chemikálií už od dob puberty nepramení z debilní
klučičí ješitnosti „být jako ostatní“. De facto největší páku na to měly dvě
knížky od Camuse, konkrétně Cizinec a Mýtus o Sysifovi. Obě mě očarovaly,
přivedly k filozofii a nadobro ukončily naivní snahy okolí o mojí
abstinenci. Vrazily mi totiž do hlavy klíny ve formě otázek, na který ani po
vystudování filozofie neznám odpověď. Totiž jakej je to smysl žít? Proč bych
neměl chcípnout hned a ušetřit tak planetu? Proč bych měl po něčem toužit? A
tak dále. Uvědomil jsem si, že odpověď neexistuje. Že je to absurdní závěr mi
potvrdí kterýkoliv existencialista. On to totiž existencialistický závěr je. No
a jak se tomuhle bránit? Té nicotě uvnitř? Naprcat si děti mi přišlo
nezodpovědné; tím bych přenesl jenom to břímě těch otázek o bytost v čase dále.
Zabít se mi přijde k mému vzhledu plýtváním krásnem. Kariéra je pro
životní onanisty, o něž nikdo nestojí. Hodně lidí v této souvislosti
skloňuje lásku, jakože klíč k celýmu tomuhle existenciálnímu průseru.
Upřímně, asi jo. Jenže znáte to, láska = bordel v hlavě. Já přilnul k pití.
V tu chvíli je mi celej svět u prdele. Nehledím nalevo napravo, žiju
naplno. A jsem šťastný, byť jen na chvíli.
Anebo je tohle všechno jenom celkem pěkná obhajoba moderních
pseudointelektuálních idiotů, kteří chlastají, protože je to jednoduše baví. A žádný hlubší smysl v tom není. Ale to
ať rozhodne ctěný čtenář.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Zpětná vazba potěší