Pravidelné návštěvy restauračních zařízení, nakupování sexy
prádélka pro naše drahé polovičky, výlety za kulturou, za zábavou, za životem.
Jídlo, nájem, hygienické potřeby a ten zpropadený toaletní papír, co vždycky
dojde v tu nejméně vhodnou dobu. To všechno jsou ty ne zrovna zanedbatelné
položky, jež z nás měsíc co měsíc vysávají pracně vydělané korunky. Někdo
má to štěstí, že narazil na práci, která ho baví a zároveň i živí. Pak tu ta
největší skupina těch, co denně dopravují svá poničená těla a otrávené duše do kanceláří
či fabrik, aby si tam odkroutili tu osmičku nebo dvanáctku. No a nakonec
zbýváme my – studenti, maminky na mateřské, tu a tam nějaký čilejší senior a
zbývající pseudoexistence, co nelze nikterak kategorizovat – co končí
v novodobém otrokářství, tak příhodně pojmenované call centrum.
Podobně jako spousta mých spolužáků jsem se i já nechal
naverbovat lákavým pozlátkem – tj. pružnou pracovní dobou, nadstandartním
ohodnocením a přátelským kolektivem – do pracovněprávního vztahu s tím
démonem dnešního brigádnictví, call centrem. Před samotným odesláním mého do
detailu vyšperkovaného „sívíčka“ jsem samo sebou prolezl všechna myslitelná
zákoutí českého internetu, abych získal co možná nejvíce relevantních informací
o mém budoucím zaměstnavateli. Tu a tam se objevili negativní reference, ale
převažovala drtivá většina těch kladných. A proto jsem se rozhodl a životopis
odeslal.
Hned druhý den ráno mě budí v nekřesťanskou dobu,
v devět hodin ráno, řvoucí telefon. Neznámé číslo. Ještě ospalý přijímám
hovor. Na druhé straně mě sametovým hlasem hladí po duši personalistka, co
žblebtá něco o zítřejším výběrovém řízení. Vše apaticky odsouhlasím. Přichází
den D – na chodbě nás čekají dvě desítky. Spektrum potencionálních žadatelů o
místo je opravdu pestré: dvě vskutku mlaďoučké maminky, několik studentů
vysokých škol, desítka středoškoláků, jeden usměvavý dědula a třicátník
v obleku, co mezi námi působí jako pěst na oko.
Výběrové řízení je založené na tom, že mlaďoučká
personalistka (bylo jí jednadvacet, tedy o dobrý rok mladší než já), která hned
z fleku všem nabídne tykání. Což o to, mně je to jedno, ale když říkala
postaršímu pánovi „tak se nám tedy představ,“ cítil jsem se trapně i za ní. Prvně
jsme se všichni představili a museli minutku mluvit o vylosovaném slovu. I
papoušek, co by dokola opakoval dvě naučené věty, by tímto výběrovým řízením
prošel. Až na dvě středoškolačky, které se styděly hovořit o nevěře a
odmocnině. Vyjma těchto dvou nás vzali všechny.
Druhý den probíhalo školení. Dobré dvě hodiny do nás
pumpovali naučený blábol o tom, jak je jejich společnost dokonalá a jakou my
vlastně máme příležitost, že tam můžeme pracovat. Poté přišel supervisor, tj.
ten pán, co poslouchá vaše hovory a radí vám, jak být v okrádání nevinných
obětí telefonního teroru co možná nejúspěšnější. Ale to předbíhám.
Na školení nám pomáhá osvojit si umění „úspěšného hovoru“.
Tajemství úspěchu tkví v tom, nepoužívat slova s negativními
konotacemi (takže slova jako nabídka, závazek či problém jsou tabu), vyvarovat
se podmiňovacímu způsobu a především nepustit druhou osobu na druhé straně
aparátu ke slovu, vyjma toho tolik vytouženého „ano“. Dalším nezbytným
bodem „úspěšného hovoru“ je argumentace. Jelikož a protože studuji už
třetím rokem filozofii a zvláštní pozornost věnuji teoriím argumentace,
v tomto bodě jsem se zpočátku cítil jistý v kramflecích. O to větší
šok přišel v okamžiku, kdy mi bylo oznámeno, že telefonní argumentace se
zakládá na tom, na všechna odmítnutí reagovat mechanickým opakováním výhod
produktů, jež se oběti snažíte vnutit. Výhod, jež jsou de facto aplikovatelná
na všechno: zábava, ušetření času i peněž a podobné nesmysly. I vykálení se
v lese může šetřit čas, peníze a pro někoho může být i zábavou.
Další den probíhá první směna. Usedám před monitor, nasazuji
sluchátka a nechávám počítač vytáčet čísla. Jedno za druhým. První hovor slovo
od slova odříkám připravený „call script“, tedy předpřipravenou řeč, jejíž
součástí je i smlouva. Už od druhého hovoru si vykládám, co chci a opakuji jen
onu smlouvu. Ubíhá hodina, dvě. Nic jsem neprodal a je mi to upřímně jedno.
S lidmi si víceméně po telefonu povídám, o počasí, o dětech, o školství… o
všem možném. Přichází první motivační řeč ze strany mého kouče – mluvit prý
dobře umím, ale nic neprodávám. Mám být agresivnější. No dobře. Zkouším něco
prodat. A světe div se, daří se. Během zbytku směny prodám 3 mobilní zařízení s dvou
letým závazkem. Domů odcházím poněkud nesvůj. Opravdu chci přijít
k penězům cestou vnucování něčeho, co nikdo nechce? Ba co víc, prodáním
laciného šuntu, který bych si nikdy sám nekoupil, důvěřivému staříkovi?
Podobným stylem odtelefonuji celý jeden týden s celkem
úspěšnými výsledky, než nervózně dávám výpověď, ostatně jako jako skoro
všichni, co se mnou byli na školení. Personalistka se již neusmívá,
spíše mě probodává pohledem. Jsem jen další němá tvář, co to morálně
neustála. Naposledy se rozhlížím po obrovském patře plných bezcitných hyen
anebo těch, kterým nic kromě telefonování nezbývá.
Když naposledy vycházím z útrob toho existenciálního
vězení, spadne mi kámen ze srdce. Práce operátora call centra člověka
neuvěřitelným způsobem vyčerpává: musí se zříci svých morálních zásad, chovat
se jako samička od vepře a především, hodiny a hodiny poslouchat „motivační“
řeči, které jsou akorát načančané nadávky, co vám říkají, jak jste neschopní,
jak jste nahraditelní a zbyteční. A tyhle motivační kecy posloucháte jak od
těch, které máte obalamutit, tak od těch, kteří vás to učí.
Takže moje rada na závěr zní: můžete-li, vyhněte se call
centrům obloukem. Jediné dobré, co vám tahle práce dá, krom nejisté
výplaty, je soucit s tím, jenž vám v půl deváté večer volá
s neuvěřitelně levným tarifem nebo speciální nabídkou tabletu za
symbolickou jednu korunu.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Zpětná vazba potěší